ik neem jullie mee met dag 2 - Reisverslag uit Lumban Manurung, Indonesië van Jill - WaarBenJij.nu ik neem jullie mee met dag 2 - Reisverslag uit Lumban Manurung, Indonesië van Jill - WaarBenJij.nu

ik neem jullie mee met dag 2

Blijf op de hoogte en volg Jill

19 Augustus 2016 | Indonesië, Lumban Manurung

Ik neem jullie mee in dag 2

We rijden rond half 8 aan ( jullie tijd half 3 in de nacht ) de reisleider wijst een auto aan die helemaal grijs is van het as van de vulkaan sienaboe die 600 jaar heeft geslapen( rustig ) en 'wakker' is sinds 2010. We rijden door naar het tobameer waar we een hotel hebben op een soort eilandje. Geen winkeltjes en geen pin automaat is waardoor we zo gaan pinnen om onze excursie te betalen. We zijn weer onderweg en als ik zo rond kijk zie ik weer veel rode bloemen genoemd canna. Volgens de reisleider zijn er die ook in het geel. Ook zie ik allemaal gekleurde huisjes die vaak zelf zijn gebouwd. We zijn net bij een winkeltje langs de weg pennen gaan kopen voor het schooltje die we morgen gaan bezoeken. Er zitten 56 kinderen op de school verdeeld onder 6 klassen. Mensen hier wassen al hun kleren met de hand en laten het buiten op hun poorten/hek drogen. We rijden nu langs een open plek waar veel mensen staan te wachten op werk, het is dan ook maar de vraag of er werk is en staan soms wel heel de dag te wachten. De reisleider die me gister niet goed hielp maakt het nu goed door te vertellen wat alles is. We zijn net gestopt om de bekende vulkaan te zien waarover ik eerder geschreven heb. Iedereen maakte daar foto's van.. Stelletje toeristen haha! Ik vond het huisje (verlaten) waar we langs stonden net zo interessant en heb daar naar binnen gekeken. Alles is van hout gemaakt. Volgens de reisleider was het ooit een huisje met een winkel er aan. In Sumatra, Java en Bali is het in het algemeen voor 83% moslim en 15% christen en 2% hindoe Boeddha en konghuchu. We zijn nu in karo hoogland waar ik nu vooral kerken zie. ( bataks land ) je ziet hier veel vuil langs de weg liggen. Omdat ze ook niet echt vuilniswagens hebben zoals bij ons in Nederland. Kippen en honden lopen overal los. Waar we nu langs rijden heb je een kraam met vlees, b1 is hond, en b2 is varken. ( b1 en b2 is lokale taal ) biam betekend hond, biam heeft een b waardoor ze dus zeggen b1, b2 komt voor uit babi pangang dus 2 B's. De lokale bevolking vinden hond het lekkerst. We rijden nog steeds omhoog, in the middle of nowhere zie ik een oudere vrouw langs de weg staan. Wat blijkt, dat was een bushalte ( werd niks van aangegeven ) Langs de weg zien we veel graven die over een soort van Indonesiës schuurtje staan. Onze reisleider heet trouwens siejoman. Hij legt nu uit over de graven dat die soms mooier zijn dan een woonhuis. De reden hiervan is dat je op aarde rond de 70 jaar leeft en dat je duizende jaren dood bent. We rijden nu eerst naar de watervallen sibisobiso. Zo we zitten weer in ons bekende oranje busje. Waterval was mooi maar we konden er niet in de buurt komen. Ik weet niet hoeveel trap treden die ik gezien heb maar wat waren we kapot toen we weer boven kwamen.. Snel wat drinken gekocht en kunnen weer door. Het tobameer hebben we al van een afstandje gezien. Dit meer ligt op 900 meter hoogte. Overal zie je vlaggetjes bij huizen dit is nog voor de afhankelijkheid van 17 augustus. We rijden nu eerst naar het paleis van de koning. Wat bij ons een burgemeester heet. Bij binnenkomst van het paleis moesten we tegen een beeld horas (hallo) zeggen dat om toestemming te vragen. Het is een soort binnenplaats, omdat ze dan beschermd waren. Ik heb een foto gemaakt van een paal waar al de namen van de koningen op staan. Er is een koning die 21 vrouwen heeft gehad en 72 kinderen had.. Je moet het maar eens bijhouden zoveel vrouwen haha. De ongetrouwde vrouwen moesten veel werken. ( stampen van reist) tijdens het werken werd er ook gedanst en kwamen er vrijgezellen mannen om te komen kijken. Ook hebben we de woning van de koning bekeken. Ook het hokje waar hij 'feest' vierde.. Haha klein en hard dus niet zo comfortabel kan ik wel zeggen. De koningen die overleden waren werden gummifiseert. Dat deden ze omdat ze dan altijd nog om raad konden vragen. Later zijn ze alsnog begraven. Alleen de laatste koning is nooit meer terug gevonden. Op de graven liggen sigaretten dit is een soort van offer. Nu gaan we door naar de lunch. We rijden nu langs een buffelmarkt en daar verkopen ze buffelmelk en buffels. In bijna ieder dorp heeft een soort kliniek daar bevallen ook zwangere vrouwen. ( dit heb ik gevraagd omdat ik veel vrouwen met kleine kindjes zie) de reisleider vertelde me net dat mijn koffer onderweg is vanuit het vliegveld. Mijn ondertussen bekende koffer moet 5 uur reizen vanuit het vliegveld naar het plaatsje waar we gaan lunchen. Als de koffer te laat is moet deze nog verder reizen naar het eilandje waar we de komende 2 nachten zijn. We rijden nu langs het tobameer. Aan de zijkanten van de weg zijn brandjes of ooit heeft het er gebrand. Dit komt door de boeren die verbranden een stuk land om er akkers van te maken of ze verbrandden hun vuil en houden geen rekening met het milieu. De missen voor de overledenen zijn in 3 klasse verdeeld. Kind worden direct begraven op de dag ( kind kan ook betekenen voor mensen die niet getrouwd zijn) door de familieleden worden niet echt een Mis gegeven ze nemen een maaltijd bittere maaltijd. Klasse 2 zijn de getrouwde mensen zonder kinderen of kleine kinderen, er wordt troost liedjes gezongen en er wordt een varken geslacht. Klasse 3 zijn getrouwde mensen die vooral een zoon hebben en/of kinderen die ouder zijn. En worden 7 dagen 'bewaard' voordat diegene wordt begraven. Hierbij wordt een buffel geslacht. Liefste zo groot en dik mogelijk en de horens zijn heilig. Hierbij zijn de graven ook groter (hoger). En zijn familieleden niet erg verdrietig. Broers en zussen worden hier buikgenoot genoemd. In het tobameer zitten vissen en slangen. Er zit vis van 15 kilo dat de naam slangkopmeerval draagt. Dit is een meerval met een slangenhoofd. We stoppen omdat er een bruiloft aan de gang is. Wordt muziek gemaakt en gedanst. Het echtpaar staat in een rijtje en komen familie dansend met geld op hun af. Het was er erg druk en we werden veel aangekeken en naar ons gewezen. We zitten nu te lunchen.. Vis, rijst, kip en tofu maar weer lust ik eigenlijk niks. Dit zou wat zijn voor ons Maartje haha. Yes yes yes de beroemde roze koffer is terug! Ik dacht dat ik gek werd zo blij ben ik! Hup de auto in en door naar het laatste stukje. Morgen komt de president hier in het dorpje waardoor het erg druk is. Ook veel mensen uit het leger. Aangekomen bij de 'haven' van het tobameer. Wauw wat mooi! Ik schrijf nu vanaf de bovenkant van een bootje. Super leuk! We zijn nu naar een eilandje gevaren wat meer toeristisch is en waar ik heb gesproken met een vrouw van een winkeltje. Ze sprak een heel klein beetje Nederlands. Eiland samosier en dorpje tomok. De reisleider verteld ons dat als je geboren word dat dan de navelstreng naast het huis wordt begraven en wanneer je overlijd daar ook begraven moet worden anders is de ziel niet in her geheel. Nu lekker in het hotel.. Wauw vanuit mijn bedje zie ik het meer zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. We gaan zo lekker in het dorpje wat eten en gezellig wat drinken. We hopen op een westers restaurant. Yes westers restaurant met een heerlijk bintang biertje. We hebben een kipburger met frietjes besteld.. Ben benieuwd!

Sorry voor de spelfouten want ik zat in een busje wat niet op een rechte weg reed haha

  • 19 Augustus 2016 - 16:04

    Maartje :

    Nou Jill !! Jij hebt goed opgelet ik dacht idd meteen met dat eten dat is echt niks voor mij maar voor jou denk ik ook niet

  • 19 Augustus 2016 - 21:22

    Kim:

    Wauw wat super gaaf allemaal en gelukkig is die lelijke koffer weer terrecht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Lumban Manurung

Jill

Stage Benidorm Hallo, 2 februarie 2015 vertrek ik voor 4,5 maanden naar de spaanse costa blanca. Daar ga ik stage lopen in het ziekenhuis IMED Levante. Ik ga daar samen met 2 klasgenoten de tijd van ons leven beleven. Volg ook estudiantes costa blanca via facebook. ( site van stage bureau ) Daar kan je ook van alles op vinden zoals foto`s, filmpjes etc. Veel liefs, Jill

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 70
Totaal aantal bezoekers 13912

Voorgaande reizen:

10 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

02 Februari 2015 - 12 Juni 2015

Stage Benidorm

Landen bezocht: