dag 6 - Reisverslag uit Silaas, Indonesië van Jill - WaarBenJij.nu dag 6 - Reisverslag uit Silaas, Indonesië van Jill - WaarBenJij.nu

dag 6

Blijf op de hoogte en volg Jill

23 Augustus 2016 | Indonesië, Silaas

Dag 6 (23 August 2016)

Zo we zitten weer in ons vertrouwde oude oranje busje. Het is 8.00 uur en gaan door naar Medan. Daar hebben we een hotel voor een nachtje en morgen vertrekken we naar Java. Als je wat drinken langs de weg koopt kan het zijn dat de lokale bevolking je drankje in een zakje gieten zodat ze zelf het statie geld krijgen. In de riviertjes langs de weg zie je af en toe mensen hun was en afwas in de rivier wassen. Waar we nu rijden zie je weer zoveel bomen. Onze reisleider verteld dat kappen van bomen illegaal is. Wanneer iemand een boom wil kappen moet hier een vergunning voor worden aangevraagd. Wanneer hier iemand op eigen land bomen plant krijgt diegene 50000 roepia voor een boom van de overheid. Dit om kappen te voorkomen. En de landen die weinig zuurstof produceren ( bijvoorbeeld delen van Amerika) die moeten Indonesië ( of landen die veel bossen hebben ) geld betalen omdat zei zelf weinig zuurstof produceren en die landen veel CO2 uitstoten. We zijn net gestopt langs de weg om de vruchten te bekijken van de palmbomen hier. Van de vruchten word bijvoorbeeld palmolieve shampoo van gemaakt of magerine en andere olie producten. Het binnenste deel van de vrucht maken ze koeienvoer van. Op de tros van de vruchten staat een nummer dat is het nummer van de medewerker. De schatting van de maandloon word geschat op ongeveer 200€ per maand. De vruchten worden gekapt met een lange stok waar een soort kapmes aan vast zit. We staan nu stil en zien mooi geklede vrouwen die waarschijnlijk naar een feest of bruiloft gaan. Langs de weg zie je veel flessen met gele en blauwe vloeistof staan dit is benzine. Veel tankstations staan heel erg ver uit elkaar dus kunnen mensen met een brommer onderweg gewoon benzine kopen. De gele vloeistof is gewone benzine en de blauwe benzine is beter en duurder. Wanneer wij iemand inhalen of we worden ingehaald wordt er getoeterd als een soort waarschuwing. Veel brommers rijden weer overbeladen vol. Laatst reed er zelfs een brommer met een koe erachter op. Als je hier rond kijkt heeft bijna iedereen wel een sigaret in zijn mond en in de hotelkamers mag je ook nog overal roken. De asbakken staan al klaar haha. Net toen ik uit het raam keek zag ik een jongen op zijn brommer voorbij komen met een geweer op zijn rug. Dat dit gewoon kan en mag is echt heel apart. Hier op de weg lopen veel koeien, deze zijn van de plantages en lopen allemaal los. We gaan over een uurtje ongeveer eten en waarschijnlijk westers! Yes yes yes.. 'N keer geen rijst, vies vlees, vieze vis, soja en noem het maar op. Wij rijden nu door de stad Medan. Een erg drukke straat waar aan iedere kant je wordt ingehaald. Mensen staan langs de weg sigaretten en drinken te verkopen. Medan betekend vecht terrein. We rijden toevallig langs ons 5***** hotel en de reisleider verteld waar we vanavond gezellig wat kunnen gaan drinken. Ondertussen rijden we verder om ergens te lunchen en we gaan naar een tempel. Mmmm lekker gegeten bij de Mac. En ja wat gebeurd er weer.. Val voor de 3e keer deze reis kei hard op de grond. Sta onder de schaafwonden en de blauwe plekken haha. De moskee waar er nu heen gaan is gebouwd in 1906 en is ontworpen door een Nederlander. Ik sta nu in de moskee richting mekka te kijken. We hebben een rok en een hoofddoek gekregen bij de ingang wat extra heet is met min 30 graden. We rijden nu bij het paleis van de sultang aan. ( sultang= soort koning ) iedereen daar binnen wilde met ons op de foto dus heb uiteindelijk nog niet veel gezien. Het is mega warm dus Karmi en ik hebben een waaier gekocht. Langs de weg komen ook bedelaars en doen (ik denk alsof) een van de 2 blind is. We gaan nu naar een Chinese tempel. We staan nu in een werk schuur waar makette wordt gemaakt. ( van bamboe en papier ) en dit wordt aangebrand voor de voorouders. We zijn verder gelopen naar een plaats waar de chinezen de urnen van hun ouders plaatsen.
We zijn nu in het hotel en gaan dadelijk lekker zwemmen en de omgeving verkennen. Het is inmiddels half 11 en hebben lekker gezwommen en zijn naar een straat met restaurants gelopen. Toen we klaar waren met eten regende het mega hard. Toen zijn we met de becak terug naar het hotel gegaan. Super grappig want er zaten er met zijn 3e ingepropt. ( dit is een brommer met wen karretje er langs )
Nu zitten we in onze hotelkamer en hebben we pizza gekregen van de roomservice. Dadelijk lekker slapen want we hebben morgen een lange dag. We vliegen dan door naar Jakarta ( Java ) en daar ontmoeten we de rest van de club. Slaap lekker en voor jullie eet smakelijk. Byeeee

• 23 Augustus 2016 - 22:12

Mam:

Hee Jill
    Alweer n mooi verhaal , alvast n goede reis morgen
    Kijk alweer uit naar je volgende verhaal